Meet de consultants van OTYS

Wie? Marjan en Bernhard. Zijn beide consultant bij OTYS en willen hier graag over praten. Vinden elke dag een feestje. Marjan werkt bijna twee jaar bij OTYS, Bernhard is een van de dinosaurussen van OTYS (een zogenoemde Dino-sOTYS, red.).

1) Hé Bernhard, jij werkt echt al 1000 jaar hier bij OTYS. Wat vind jij nou van OTYS?

“Ik voel me bijna onderdeel van het meubilair worden! En ik kan niet anders zeggen dan dat het hier altijd in beweging is. We werken met zijn allen hard aan het doorvoeren van verbeteringen aan het systeem en de organisatie en aan professionalisering. We zijn ons er echt van bewust dat we niet alleen maar gave dingen maken maar ook écht kwaliteit leveren! Een gezamenlijk doel wat mooi is om dagelijks aan bij te kunnen dragen.”

 

2) En jij Marjan, hoe ervaar jij OTYS?

“Ik werk hier nu 2 jaar en ik ben nog steeds elke dag blij dat we weer een beetje beter worden. We proberen niet alleen te verbeteren maar ook te automatiseren en te standaardiseren. Inherent aan MKB wat mij betreft. Ik vind het leuk dat we, de verschillende afdelingen van OTYS, samenwerken en dat we bijvoorbeeld elke maandagochtend een Operations meeting hebben (staand) waar we samen komen met Project managers, Web developers, Designers, Product Management én de Consultants. Dat teamgevoel is mooi.”

 

3) De term Consultant zegt soms niet zoveel, wat vertellen jullie op feestjes over wat je doet?

Bernhard: “Als mensen niks van software weten dan vertel ik meestal: ik ben goed met een muis en mensen! En als personen wat serieuzer geïnteresseerd zijn dan zijn er een aantal aspecten die ik benoem:

- Het trainen van onze softwaregebruikers in het gebruik van OTYS
-
Het inrichten van klantspecifieke OTYS-omgevingen op basis van de wensen van de klant 
-
Het optimaliseren van de systemen bij klanten die al langer met OTYS werken.

En dat ik dit voor heel veel verschillende klanten doe en daarom het hele land doorcross natuurlijk!”

Marjan: “Ik vind het mooi om te benoemen dat ik op zoek ben naar de juiste mix tussen processen en gebruik van de software. Daadwerkelijk per klant bekijken hoe zij de software in kunnen zetten. Ze een spiegel voorhouden en processen vergemakkelijken. Het leven van onze klanten beter maken.
De variatie zit ‘em erin dat je het systeem constant aan verschillende mensen uitlegt. Daarbij zijn niet alleen de organisaties verschillend maar de mensen zeker ook. Je moet dus niet alleen het systeem goed kennen maar zeker ook goed zijn met mensen.”

 

Heb je al genoeg gelezen en wil je gewoon snel solliciteren?

Check hier de vacatures

 

4. Klinkt lekker, maar wat gebeurt er dan zoal bij die klanten? Nog fijne anekdotes voor ons?

Bernhard: “Wat er buiten OTYS gebeurt blijft natuurlijk buiten OTYS! Maar als ik dan toch iets moet noemen dan verbaas ik me er altijd over hoe de meest simpele functionaliteiten van OTYS zo ontzettend enthousiast ontvangen worden. Is ook niet gek, als sommige klanten eerst alles in een excel-sheet deden en dan het uitgebreide systeem van OTYS voor zich zien.”

Marjan: “Ja precies dat! Ik kreeg van een klant laatst nog net geen knuffel omdat ik hem had uitgelegd hoe hij een simpele handeling in OTYS kon automatiseren (ik was wel blij dat hij mij een hand gaf uiteindelijk). En ik word ook enthousiast van de diversiteit van onze klanten. Ik weet ondertussen alles van onze Militaire Reservisten (door klant Ministerie van Defensie red.) maar bijvoorbeeld ook van kwaliteitseisen in de petrochemie door een andere klant.”

 

 

 

5) Is dat ook een reden waarom je op je plek zit bij OTYS?

Marjan: “Ja, een van de redenen zeker! Buiten dat vind ik consultant zijn bij OTYS ook leuk omdat het een mooie mix geeft. Ik kan én bezig zijn met mijn eigen functie en heb daarnaast voldoende vrijheid om me voor andere onderwerpen in te zetten. OTYS is geen gestroomlijnde organisatie en toch boksen we het samen constant voor elkaar.”

Bernhard: “Ik vind het echt heel prettig dat ik mezelf expert kan noemen in de software die we verkopen en dat ik met die kennis toegevoegde waarde kan leveren voor onze klanten. Wie die klanten ook zijn. De klant denkt vaak: ‘Ok nu heb ik het product gekocht en dit is het’, maar wij weten dat het product pas écht gaat leven als het in gebruik genomen is. En daar komen de consultants dan om de hoek: wij weten alles van het gebruik van OTYS en kunnen alle klanten helpen met het optimaal inzetten van deze software.”

 

6) Wat vinden jullie eigenlijk het tofst aan onze software?

Marjan: “De software is heel simpel in te zetten maar ook supercomplex. Ik heb zelf met andere producten gewerkt en daar was het format veel vaster, het product bedacht hoe jij moest werken. OTYS is meer ge-ent op: welk proces wil jij graag hanteren? Daarnaast kunnen gehele processen visueel gemaakt worden en dat ziet er gewoonweg heel tof uit.”

Bernhard: “De mogelijkheden van OTYS zijn eindeloos en het knappe is dat alles toch weer samenkomt. Neem bijvoorbeeld de proceduremodule: een module waarin veel functionaliteiten van OTYS in samenkomen en waarin je het volledig overzicht kan krijgen van jouw proces. In het gebruik heel simpel, makkelijk en overzichtelijk.“

 

7) Waarom zouden andere mensen bij OTYS moeten willen werken?

Bernhard: “Eigenlijk omdat er in korte tijd zoveel te leren valt. Je leert snel schakelen met heel veel bijzonder ambitieuze klanten. Je moet een klant echt op sleeptouw willen nemen en het mooie aan OTYS is dat je een mening MOET hebben. Mensen zonder mening vinden we hier wat minder. Mensen zonder humor trouwens ook! Bij OTYS doen we dingen vaak net een beetje anders dus geldt voor ons collega’s ook: Dare To Be Different. Ik zou zeggen: als je wilt weten waarom je hier moet werken, kom dan eens bij ons langs!”

Marjan: “OTYS is een organisatie voor mensen die lekker bijdehand zijn. Wij zijn eigenwijs en dat trekt eigenwijze klanten aan. Juist daarin vind ik ook heel erg de aansluiting met mijn collega’s en door het hebben van dezelfde humor heb ik binnen afzienbare tijd een hele hechte band opgebouwd met mijn collega’s. Iedereen voelt hier verantwoordelijkheid en betrokkenheid en dat schept een band. “

 

8) Wat vind jij dan van de andere consultantgekkies hier?

Marjan: “Zoals gezegd hebben we een hecht team, we helpen elkaar als dat nodig is. We hebben dezelfde verknipte vorm van humor waar sarcasme een wezenlijk deel van is. Ja, ik vind dat gewoon mooi.”

Bernhard: “Kunnen we geen tagline toevoegen? Ben je bijdehand genoeg? OTYS is the place to be!”

Marjan: “Is wel de waarheid.”

  • Noot van de redactie: we zullen het in overweging nemen. Ja, ook dat is een vorm van sarcasme.

 

9) Nog een laatste vraag dan: Als je een weekje een andere functie binnen OTYS zou kunnen vervullen, wat zou je kiezen?

Marjan: “Product Management en dan nieuwe dingen verzinnen. We werken nu al nauw samen met Product Management maar ik zou het wel tof vinden om dan ook eens écht aan de knoppen te draaien. Nieuwe ideeën vormgeven, nog meer dan nu.

Bernhard: “Ja die mening deel ik en ik denk dat we ook op die afdeling een prima team zouden zijn.”

 

Nou. Wij van Marketing weten genoeg. We hebben het nog gevraagd: ‘Willen jullie ook niet gewoon voor het interview zeggen dat Marketing de leukste afdeling is?’ Maar de consultants zijn eigenwijs en willen dat niet. Weten wij ook weer genoeg.

Anyway, heb jij genoeg humor, ben je bijdehand genoeg voor OTYS en ben je toe aan een avontuur?

Bekijk hier onze vacatures

 

Your!T BV gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close